Coaching en organisatieontwikkeling

Lichaamsgerichte coaching heeft als voordeel dat de voorbeelden van hoe je door het dagelijks leven heen beweegt voor het oprapen liggen. Er is altijd werkmateriaal. Je leert en ontwikkelt je aan de werkervaringen die je inbrengt.

Ervaringen waarnemen

Coaching en organisatieontwikkeling met aandacht voor lichaam en geest bieden de mogelijkheid om menselijke dynamieken te onderzoeken en hoe deze bijdragen aan de bedoeling van de organisatie (Hart). Als coachee word je je bewuster van wat je in het dagelijks leven en werk ervaart aan lichaamssensaties, bewegingen, zintuigelijke waarnemingen, gevoelens en gedachten. Je leert je ervaringen waar te nemen en verwoorden.

Keuzevrijheid vergroten

Perls (Haarlem, 2018) definieert leren als: ‘Leren is ontdekken dat iets mogelijk is’. In het dagelijks werk zijn er ervaringen op de voorgrond waar je anders mee om wilt leren gaan. Achter iedere ervaring op de voorgrond, schuilen ervaringen op de achtergrond. Zo werken onze lichaam en geest. Je groeit in zelfbewustzijn, - zorg en vertrouwen wanneer je de ervaringen op de achtergrond leert kennen en herkennen. Door de voorgrond en de achtergrond te onderzoeken via de ingang van lichaamsbewustzijn ontstaat er helderheid over je eigen innerlijke dynamiek. De kracht hiervan is dat je niet probeert om een ervaring ‘weg te duwen’ of ‘stil te krijgen’. Een belangrijke oorzaak van piekeren en malen. Je ontwikkelt en vergroot je keuzevrijheid in hoe je om wilt gaan met je ervaringen. Dynamieken die vaak naar voren komen zijn: ik en de ander, samen en apart, vertrouwen en wantrouwen, leiden en volgen, autonoom en onderworpen, gezondheid en ziekte, leven en dood.

Holistisch

Onder andere persoonlijke leerervaringen, leercultuur en budgetten bepalen in belangrijke mate of en hoe leren en ontwikkelen plaatsvinden in de context van een organisatie. Wie leert wat, hoe, waarom en waartoe? Er zijn veel lagen betrokken bij leren en omgaan met een continue veranderende realiteit. Op organisatieniveau wordt dit ook wel verwoord als: doe ik het goed (verbeteren), doe ik het goede (herkaderen) en doe ik het om de goede redenen (transformeren).

In haar boek ‘Sensorimotor therapie’ definieert Ogden belichamen als: ‘iets begrijpen of ‘kennen’ door het te ervaren via emoties en lichamelijk gevoelde beleving, in plaats van door reflectie, analyse, gedachten of objectiviteit.’

Coaching en organisatieontwikkeling via de taal van lichaam en geest richt zich op leren en ontwikkelen via beleving.

‘Leren is beleving.’